hello (:

dimulakan dengan بسم الله,
disudahi dengan الحمد الله

Wednesday, April 13, 2011

memberi assalam yg sempurna

eh eh eh, satu soalan, pernah tak korang jumpa orang yang lagi tak bertamadun/sengal/bangang daripada diri korang sendiri lepas tu korang gelak, mengenangkan bahawa korang bukan paling bahlul dalam dunia ni.haha

okay cukup;
khaifa halukum?

eh satu soalan lagi laaa. kau rasa kau tau tak apa maksud 'salam'? sebab selama aku belajar dari tadika lagi 'salam' itu adalah sejenis kata kerja yang menunjukkan dua insan berjabat tangan. tp kenapa bila orang dok tegur aku kat chat-ym-fb-skype-sms-younameit semua pakai jadah 'salam' tuu? korang nak jabat tangan aku keee? lain kali hulur la tangan yekk. kalau tangan aku bersih tyme tu aku salam la koranggg

mungkin mereka itu malas. mungkin juga mereka itu ringkas. tp tolonglah, jangan malas dan ringkas dalam mendoakan kesejahteraan manusia sejagat. 

kadang-kadang aku terbaca jugak blog-wallpost-status-younameit makhluk yg pakai 'salam alaik' bila nak tegur makhluk lain. salam alaik tu appa maksud, sedare? style ek? tengkorak kau la style

korang sangat suka equation kan? belajar fizik tinggi2 sebab nak jadik engineer segala, nah meh sini aku ajar korang equation arab pulak;

أسَلام + على + انتَ / انتِ / انتم
assalam + 'ala + anta/ anti/ antum
salam sejahtera + keatas + anda(lelaki)/ anda(perempuan)/ anda semua

maka terbentuklah:
(اسّلام علي (كا / كي / كم 
assalamualai (ka/ ki/ kum)
salam sejahtera kepada anda (:

aku tanya balik la soalan yg tak terjawab tadi. sebenarnya kau tau tak apa maksud 'salam'? secepat mana pon kau nak menaip, jangan la malas dalam memberi assalam yg sempurna. kalau korang kenal mana2 kenalan yg bagi salam style tengkorak tu, kau bagi la diorang link blog aku. biar mereka belajar daripada kesilapan mereka (:

2 comments:

uyuun dex lee said...

Assalamualaikum, tak salah kalau nak menegur, tapi biarlah dengan lebih berhikmah. sy tahu itu cara saudara, tp lagi baik klau ditegur secara baik kan.

berkenaan salam alaik, walaupun sy pun tak tahu maksudnye ape, tapi pernah dgr kan, Ya Nabi Salam 'Alaik? maaf kalau sy mcm nak menunjuk baik. semoga insyaAllah, saudara lagi bersifat lembut dalam hal menegur. bagaimana pandangan orang bukan islam nnt kan. Islam adalah syumul. maafkan sy jika saudara berkecil hati.

Assalamualaikum.

Anonymous said...

Assalamualaikum.

Tidak menjadi masalah juga untuk sekadar mengucapkan ‘salam’ kerana tercatat di dalam al-Quran Nabi Ibrahim mengucapkan salam dengan hanya menyebut ‘salam’. Firman Allah Subhana wa Ta’la:

إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ

Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: Salaaman! Dia (Ibrahim) menjawab: Salaamun! [ad-Zariyat 51: 25]